Algemeen
Ja, als u van een huurder van Kennemer Wonen overlast ondervindt kunt u een overlastmelding doen door het overlastformulier in te vullen en aan ons op te sturen.
Wel is het zo dat we u vragen eerst onze huurder zelf aan te spreken. Vaak zijn mensen zich er niet van bewust dat ze overlast veroorzaken. Laat uw buren daarom weten waar u last van heeft. Een goed gesprek kan wonderen doen.
Hierbij een aantal tips:
- wacht met praten tot uw boosheid is gezakt;
- maak een afspraak en neem de tijd;
- kom met duidelijke voorbeelden van de overlast die u ervaart en geef aan wat het met u doet;
- denk zelf alvast na over een oplossing en bespreek deze;
- blijf rustig en maak duidelijke afspraken met elkaar;
Als het contact met uw buren moeilijk, of helemaal niet loopt, dan adviseren wij u gebruik te maken van de Bemiddelingskamer. Deze onafhankelijke organisatie bemiddelt bij conflict tussen buren. U kunt zelf contact op nemen met De Bemiddelingskamer en om een bemiddeling vragen. Wij kunnen dit ook voor u doen. U wordt dan benaderd door de Bemiddelingskamer voor een intakegesprek.
Als zowel een gesprek, als een bemiddeling, op niks uitloopt dan kan Kennemer Wonen nog een eventuele rol spelen in de oplossing van een conflict. Onze huurder heeft verplichtingen tegenover ons op basis van de huurovereenkomst. Van onze kant zullen wij controleren of de huurder de verplichtingen, zoals vermeld in de huurovereenkomst, nakomt. Als onze huurder dat niet doet dan spreken wij hem daarop aan. Wij zullen doorgaans niet zo ver gaan dat wij voor een woningeigenaar een ontruimingsprocedure starten. Dat moet u zelf doen.
Meer informatie kunt u vinden in de folder beter een goede buur.