Feestelijke start bouw van huurwoningen in Nieuw Varne

Op vrijdag 16 oktober is het feestelijke startsein gegeven voor de bouw van twee gebouwen in Nieuw Varne. Dick Tromp van Kennemer Wonen en Anne Leemhuis van Magentazorg timmerden samen met de nieuwe enthousiaste bewoners van Stichting Zelfstandig Wonen Heiloo (SZWH) een bouwraam. Het bouwraam staat voor de eerste paal. Op het terrein van de voormalige camping zijn de gebouwen onderdeel van het grotere plan Varne Buiten.

Magentazorg
Kennemer Wonen bouwt voor Magentazorg een woongebouw met 31 intramurale tweekamer appartementen, vier buurtkamers en een wijkservicepunt. Deze appartementen worden gebouwd volgens het principe Kleinschalig Wonen voor mensen met dementie. Daarnaast komen in dit gebouw zes driekamerappartementen. Deze zorgappartementen worden verhuurd aan mensen met een zorgindicatie (CIZ), waarbij echtparen met beiden een zorgindicatie voorrang hebben. FAME Architecten heeft het gebouw ontworpen. De eigentijdse architectuur van het gebouw sluit aan op de visie dat de klanten zo ‘normaal’ mogelijk kunnen wonen. In de opzet en architectuur wordt daarom ook de nadruk gelegd op het woonkarakter. Dat uit zich in een eigen identiteit waarbij de individuele woning duidelijk herkenbaar is. Deze typische Noord-Hollandse architectuur uit de jaren '30 zorgt voor een vriendelijke uitstraling.

SZWH
In een aangrenzend appartementengebouw bouwt Kennemer Wonen 14 driekamerappartementen voor SZWH. Deze levensloop bestendige woningen worden gebouwd voor jongvolwassenen (van 18 jaar tot 30 jaar) met een licht verstandelijke beperking die met enige hulp zelfstandig kunnen wonen. De bouw van deze woningen is op initiatief van SZWH tot stand gekomen. SZWH is een kleinschalig ouderinitiatief, actief vanaf 2008, met als doel appartementen in Heiloo te realiseren. Het gebouw is door Kerssens de Ruiter Architecten ontworpen. Het ontwerp is samen met het bestuur van SZWH, de gemeente Heiloo en Kennemer Wonen tot stand gekomen. De architectuur van het gebouw is enerzijds afgestemd op de zorgwoningen van Magentazorg en anderzijds op de overige woningen van het nieuwbouwproject. Het betreft een moderne invulling op basis van een traditionele stijl die geldt voor het hele nieuwbouwproject. Zo zijn de gebruikte materialen duurzaam en onderhoudsarm, de meeste woningen hebben een ruim balkon op het zuiden en de gemeenschappelijke ruimte op de begane grond heeft een privé terras en gezamenlijke tuin.

Kennemer Wonen
Het project is gerealiseerd door Kennemer Wonen en BPD. De projectafstemming is goed verlopen tussen alle partijen. Dick Tromp, directeur-bestuurder van Kennemer Wonen zegt hierover: “Kennemer Wonen vindt het belangrijk om voldoende betaalbare woningen in prettige wijken te hebben voor die mensen die het nodig hebben. Om dat te realiseren werken we samen met (toekomstige) bewoners en organisaties die een rol spelen bij wonen,

welzijn en zorg. Daar is dit project een prachtig voorbeeld van.” Ook Anne Leemhuis, bestuurder van Magentazorg, sprak lof uit over het project. “Samen met Kennemer Wonen bouwen we hier woningen die volledig aansluiten op zorg anno nu en straks. Mensen met een zorgvraag, in welke mate dan ook, willen zich vooral thuis voelen in een woning. Daar dragen we nu hopelijk letterlijk een steentje aan bij!”.

De verwachting is dat de bewoners van de appartementen van Magentazorg eind 2016 hun intrek nemen. Voor de bewoners van SZWH zal het begin 2017 worden.