stookkosten

Woont u in een complex met een collectieve verwarmingsinstallatie? Dan betaalt u hiervoor een bedrag aan servicekosten. We noemen dit stookkosten.

Veel gevraagd over stookkosten

Hoe wordt mijn afrekening van de servicekosten gas/warmte berekend?

Algemeen

Via de metertjes op de radiatoren. Het meetbedrijf Techem leest de metertjes op afstand uit. Voor vragen over de afrekening kunt u daarom het beste contact opnemen met Techem via klantenservice@techem.nl of 076-572 58 88.

 

Wat zijn tips om mijn stookkosten zo laag mogelijk te houden?

Algemeen

Tips voor het laag houden van de stookkosten:

  • zorg ervoor dat de radiatoren hun warmte goed af kunnen geven
  • laat gordijnen niet voor de radiator hangen
  • droog geen wasgoed op de radiator
  • plaats zo mogelijk geen meubilair voor de radiator
  • plaats geen (brede) vensterbank direct boven radiator

 Ventileer goed en verwarm gelijkmatig:

  • droge lucht verwarmt beter dan vochtige lucht
  • beperk de temperatuur tijdens de nacht (maar voorkom grote afkoeling)
  • gebruik de radiatoren alleen als dat nodig is en sluit deuren naar niet verwarmde/koelere ruimten
  • verwarm geen ruimten die u niet gebruikt (maar voorkom bevriezing)

 Let op uw temperatuurinstelling want elke graad minder levert ca. 6% besparing op.

Zet de thermostaat een uur voordat u weggaat en een uur voordat u gaat slapen op een lagere stand.

Controleer regelmatig het gasverbruik.

Bent u inwoner van de gemeente Alkmaar? Dan kunt u gratis gebruik maken van een energiecoach. Meer informatie leest u op de website van de gemeente Alkmaar.

Wanneer kan ik mijn afrekening van de stookkosten of servicekosten verwachten?

Algemeen

De afrekening stookkosten of servicekosten heeft betrekking op het voorgaande kalenderjaar dat u in uw woning woonde. U kunt er rekening mee houden dat u uw afrekening van de stookkosten of servicekosten voor 1 juli ontvangt. Mochten wij deze termijn niet halen, dan ontvangt u hierover bericht.

Ook als u uw huur heeft opgezegd in het voorgaande jaar, ontvangt u de afrekening stookkosten of servicekosten uiterlijk op 1 juli. De reden hiervoor is dat wij eerst voor uw wooncomplex alle afrekeningen van de verbruikte energie en schoonmaakkosten moeten ontvangen. 

Tip: zoek de afrekening stookkosten of servicekosten van het voorgaande jaar op. De datum die op deze afrekening staat, is een richtlijn voor het ontvangen van de afrekening van het huidige jaar.

Betaalt u de huur via automatische incasso? En moet u een bedrag aan servicekosten bijbetalen? Dan incasseren wij deze automatisch binnen de termijn die in de brief staat.

Waarom wordt het voorschot op mijn warmtelevering verhoogd?

Algemeen

Door de stijging van prijzen voor energie en gas, zijn ook de kosten voor zowel een aansluiting op het warmtenet als een traditionele gasaansluiting gestegen. Doordat Kennemer Wonen langlopende afspraken heeft en energie grootschalig inkoopt bij haar energieleveranciers, is de prijsstijging minder hoog dan voor losse particuliere aansluitingen. Toch zijn wij genoodzaakt het voorschot te verhogen, zodat u bij de afrekening niet ineens voor hoge kosten komt te staan. Gelukkig compenseert de overheid een deel van de stijgende enenergierekening. U leest hier meer over deze compensatie.

Verwacht u problemen bij de betaling van het verhoogte voorschot? Neem dan contact met ons op via (072) 8 222 888.

Ik kan mijn energierekening niet betalen. Welke hulp kan ik krijgen?

Algemeen

In 2024 is er geen prijsplafond en geen energietoeslag meer. Wel komt u, mogelijk, in aanmerking voor een bijdrage uit het Tijdelijk Noodfonds Energie. Op www.noodfondsenergie.nl checkt u eenvoudig wat uw mogelijkheden zijn. 

Had u in 2023 recht op energietoeslag en heeft u die niet ontvangen? U kunt nog tot 31 juli 2024 energietoeslag aanvragen voor 2023. Op onze website vindt u meer informatie over uw energierekening en hoe u de diverse tegemoetkomingen kunt aanvragen.