stookkosten

Woont u in een complex met een collectieve verwarmingsinstallatie? Dan betaalt u hiervoor een bedrag aan servicekosten. We noemen dit stookkosten.

Veel gevraagd over stookkosten

Hoe wordt mijn afrekening van de servicekosten gas/warmte berekend?

Algemeen

Via de metertjes op de radiatoren. Het meetbedrijf Techem leest de metertjes op afstand uit. Voor vragen over de afrekening kunt u daarom het beste contact opnemen met Techem via klantenservice@techem.nl of 076-572 58 88.

 

Wat zijn tips om mijn stookkosten zo laag mogelijk te houden?

Algemeen

Tips voor het laag houden van de stookkosten:

  • zorg ervoor dat de radiatoren hun warmte goed af kunnen geven
  • laat gordijnen niet voor de radiator hangen
  • droog geen wasgoed op de radiator
  • plaats zo mogelijk geen meubilair voor de radiator
  • plaats geen (brede) vensterbank direct boven radiator

 Ventileer goed en verwarm gelijkmatig:

  • droge lucht verwarmt beter dan vochtige lucht
  • beperk de temperatuur tijdens de nacht (maar voorkom grote afkoeling)
  • gebruik de radiatoren alleen als dat nodig is en sluit deuren naar niet verwarmde/koelere ruimten
  • verwarm geen ruimten die u niet gebruikt (maar voorkom bevriezing)

 Let op uw temperatuurinstelling want elke graad minder levert ca. 6% besparing op.

Zet de thermostaat een uur voordat u weggaat en een uur voordat u gaat slapen op een lagere stand.

Controleer regelmatig het gasverbruik.

Bent u inwoner van de gemeente Alkmaar? Dan kunt u gratis gebruik maken van een energiecoach. Meer informatie leest u op de website van de gemeente Alkmaar.

Wanneer kan ik mijn afrekening van de stookkosten of servicekosten verwachten?

Algemeen

De afrekening stookkosten of servicekosten heeft betrekking op het voorgaande kalenderjaar dat u in uw woning woonde. U kunt er rekening mee houden dat u uw afrekening van de stookkosten of servicekosten voor 1 juli ontvangt. Mochten wij deze termijn niet halen, dan ontvangt u hierover bericht.

Ook als u uw huur heeft opgezegd in het voorgaande jaar, ontvangt u de afrekening stookkosten of servicekosten uiterlijk op 1 juli. De reden hiervoor is dat wij eerst voor uw wooncomplex alle afrekeningen van de verbruikte energie en schoonmaakkosten moeten ontvangen. 

Tip: zoek de afrekening stookkosten of servicekosten van het voorgaande jaar op. De datum die op deze afrekening staat, is een richtlijn voor het ontvangen van de afrekening van het huidige jaar.

Betaalt u de huur via automatische incasso? En moet u een bedrag aan servicekosten bijbetalen? Dan incasseren wij deze automatisch binnen de termijn die in de brief staat.

Mijn woning is aangesloten op blokverwarming of heeft een collectieve aansluiting op het warmtenet. Heb ik recht op steun uit het Noodfonds Energie?

Algemeen

De voorwaarden voor steun uit het Noodfonds zijn:

  • Uw huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.400,- (alleenstaande) of € 4.740,- (samenwonend). Er hoort ook 8% vakantiegeld bij.
  • Uw huishouden heeft een energierekening voor gas, stroom, warmte, warm water, stadswarmte of een blokaansluiting op naam van een persoon uit het huishouden.
  • De energiekosten van uw energieleverancier zijn hoger dan 8 tot 10 procent van het bruto-inkomen per maand.

Dit jaar kunnen huishoudens met blokaansluiting ook een aanvraag doen. Zorg dat u de afrekening servicekosten bij de hand houdt als u de situatiecheck  op de website van het Noodfonds doet.

Ik kan mijn energierekening niet betalen. Welke hulp kan ik krijgen?

Algemeen

Mogelijk komt u in aanmerking voor een bijdrage uit het Tijdelijk Noodfonds Energie. Op www.noodfondsenergie.nl checkt u eenvoudig wat uw mogelijkheden zijn. 

De voorwaarden voor steun uit het Noodfonds zijn:

  • Uw huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.400,- (alleenstaande) of € 4.740,- (samenwonend). Er hoort ook 8% vakantiegeld bij.
  • Uw huishouden heeft een energierekening voor gas, stroom, warmte, warm water, stadswarmte of een blokaansluiting op naam van een persoon uit het huishouden.
  • De energiekosten van uw energieleverancier zijn hoger dan 8 tot 10 procent van het bruto-inkomen per maand.