elektra

Elektra is een van de nutsvoorzieningen die in een woning zit. U kiest zelf de energieleverancier voor elekticiteit.

Heeft u problemen met een elektrisch apparaat? Mogelijk kunt u uw probleem zelf oplossen, kijk hieronder of uw probleem ertussen staat.

Veel gevraagd over elektra

Mijn buitenlamp is stuk, wat moet ik doen?

Algemeen

Kun u de buitenlamp zelf met een schakelaar aan- en uitzetten? Dan is het onderhouden en vervangen van de buitenverlichting voor u zelf. Dit geldt ook voor de lampen die Kennemer Wonen in het verleden opgehangen heeft. 

Waar is de televisie, internet en telefoonaansluiting gebleven?

Algemeen

De aansluiting voor televisie, internet of telefoon zit òf in een hoek van de woonkamer òf in de meterkast en is geen onderdeel van het gehuurde. U dient de aansluiting zelf te regelen met de aanbieder van uw contract.

Ik heb geen stroom, wat moet ik doen?

Algemeen

Controleer eerst of de buren ook geen stroom meer hebben. Als er geen stroom is in de gehele straat, neem dan contact op met uw energie leverancier.

Vervolgens controleert u of de stoppen of groepen zijn ingeschakeld, ook de aardlekautomaat. 

Heeft u een stoppenkast met porceleinen stoppen? U herkent een doorgeslagen stop aan het venstertje in de schroefdop van een stop. Als dit venster afwijkt van de andere stoppen in de meterkast, zal deze doorgeslagen zijn.

Als alleen u een stroomstoring heeft, dan moet u altijd eerst een stekkerproef doen om uit te sluiten of de stroomstoring niet aan uw eigen apparatuur ligt.

Stekkerproef:

  • U haalt alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit.
  • Vervolgens schakelt u alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in.
  • Daarna stopt u alle stekkers weer één voor één terug in de stopcontacten.
  • Valt de stroom opnieuw uit op het moment dat u een stekker in het stopcontact stopt of een apparaat aanzet? Dan veroorzaakt dit apparaat waarschijnlijk de storing. U moet dit apparaat dan repareren of vervangen.
  • Geeft geen enkel apparaat een probleem? En is er ook geen sprake van overbelasting (dat gebeurt wanneer u teveel apparaten tegelijk op één stroomgroep heeft aanstaan)? En valt de stroom toch uit? Dan is er waarschijnlijk iets met de elektra-installatie aan de hand. U kunt bij ons op de website een reparatieverzoek indienen. 

Let op: mocht de elektriciën toch constateren dat de storing door uw eigen apparatuur of door uzelf is veroorzaakt, dan brengen wij alsnog de reparatiekosten bij u in rekening. Deze kosten kunnen al snel oplopen tot boven € 100,--.

Mag ik een extra stopcontact in mijn woning plaatsen?

Algemeen

Ja dit mag. De voorwaarde is dat u het door een erkend installatiebedrijf laat uitvoeren.

Mijn voordeurbel is stuk. Kunnen jullie deze repareren?

Algemeen

Nee, Kennemer Wonen onderhoudt en repareert uw individuele bel-installatie en beldrukker niet, dat is iets wat u zelf moet doen.

Als de voordeurbel gekoppeld is aan het bellentableau beneden dan kunt u contact opnemen met Kennemer Wonen.

Hoe kan ik testen of mijn rookmelder het nog goed doet?

Algemeen

U kunt op de testknop drukken van de rookmelder. Het alarm moet afgaan. Dit betekent dat de rookmelder het goed doet. 

Waarom moet ik mijn rookmelder schoonmaken?

Algemeen

Rookmelders zijn gevoelig voor stof. Het kan zijn dat een rookmelder een ongewenst alarm geeft doordat de rookmelder reageert op bijvoorbeeld stof in combinatie met een grote luchtcirculatie. Neem de rookmelder één keer per maand af met een doek of zuig de melder schoon met de stofzuiger. Gebruik hiervoor het zachte borstelgedeelte van uw stofzuiger.

Gaat u verbouwen en komt er veel stof vrij? Dan raden wij u aan om de rookmelder af te schermen. Zo voorkomt u dat er stof in komt en onnodig af gaat.

Mag ik mijn woning op glasvezel internet laten aansluiten?

Algemeen

Ja, dat mag. Let er wel op dat, wanneer er een aanpassing in de meterkast moet worden gemaakt, u een zelf klussen aanvraag indient. Het aanleggen van glasvezel gaat buiten Kennemer Wonen om.