Mijn rookmelder piept, wat kan ik doen?
Algemeen
Als uw rookmelder piept dan kan dat 2 oorzaken hebben:
Of de batterij van uw rookmelder moet vervangen worden;
Of er is een storing in de rookmelder;
Ga in dit geval altijd als volgt te werk:
Heeft de rookmelder een vervangbare batterij? Vervang dan de platte 9V batterij;
Reinig de rookmelder (zuig de melder schoon met de stofzuiger. Gebruik hiervoor het zachte borstelgedeelte van uw stofzuiger).
Gebruik vervolgens de testknop om de rookmelder te testen en wacht een paar minuten om na te gaan of het periodieke piepen stopt. Is dit het geval? Dan is uw rookmelder weer in orde.
Blijft het periodieke piepen zich voordoen dan stelt u zich de volgende vraag:
Heb ik deze rookmelder zelf geplaatst? (dit is in ieder geval zo als de rookmelder in een slaapkamer, de keuken, het toilet of in de badkamer hangt). Zo ja, vervang zelf de rookmelder.
Weet u niet of u deze rookmelder zelf heeft geplaatst, is deze rookmelder niet recent (in 2021 en verder) door Kennemer Wonen geplaatst in uw hal, de overloop van de eerste en/of 2e verdieping en is deze ook niet aangesloten op het lichtnet? Vervang ook dan de rookmelder zelf.
Is deze rookmelder wel recent (in 2021 en verder) door Kennemer Wonen aangebracht in uw hal, de overloop van de eerste en/of 2e verdieping, betreft het een een door Kennemer Wonen geplaatste rookmelder met een niet vervangbare lithiumbatterij, of is uw rookmelder aangesloten op het lichtnet (woningen met een bouwjaar van 2003 en later)? Dien dan een reparatieverzoek in.
NB.: Als uw rookmelder is aangesloten op het lichtnet (woningen met een bouwjaar van 2003 en later), volg dan ook eerst bovenstaande onderhoud stappen. Werkt dit niet, dient u dan een reparatieverzoek in.
Tip: Regelmatig de stofzuiger langs de melder halen om stof te verwijderen verkleint de kans op storingen!!!