een huurwoning zoeken

Bent u op zoek naar een woning? U kunt zich inschrijven bij SVNK. Als woningzoekende hoeft u zich maar één keer in te schrijven om in aanmerking te komen voor een woning van alle corporaties in Noord-Kennemerland en IJmond. U heeft met uw inschrijving dan toegang tot een groot bestand aan huurwoningen.

Veel gevraagd over een huurwoning zoeken

Wat zijn vrije sector woningen?

Vrije sector woningen hebben een huurprijs boven € 710,68 (kale huur, dus excl. Servicekosten). ​Voor deze woningen krijgt u geen huurtoeslag.

Hoe kom ik voor een vrije sector woning in aanmerking?

Alle vrije sector woningen die beschikbaar zijn vindt u op de website van het SVNK

Om in aanmerking te kunnen komen voor een vrije sector woning, moet u aan de volgende eisen voldoen:

  • Uw bruto maandinkomen moet ten minste € 40.349,- en 4 x de netto huurprijs zijn. Vakantiegeld en een eventuele 13e maand mag u ook meerekenen. Heeft u een partner met een eigen inkomen? Dan mag u dit inkomen voor 40% meetellen.
  • Personen die niet voldoen aan de inkomenseis, maar wel over voldoende financiële middelen beschikken, kunnen ook in aanmerking komen voor een vrije sector woning. Kennemer Wonen beoordeelt uw situatie en bepaalt of u in aanmerking komt. Er moet indien van toepassing een bewijs zijn van de verkoop van de woning.
  • Personen die met drie of meer personen de woning willen huren, maar geen gezin vormen, komen niet in aanmerking voor vrije sector woningen.
  • Er mag in uw huidige woonsituatie geen sprake zijn van overlast of betalingsproblemen.

In welke volgorde worden sociale huurwoningen toegewezen?

Sociale huurwoningen worden toegewezen op basis van inschrijftijd. Dit betekent dat een woning wordt toegewezen aan de woningzoekende die heeft gereageerd op een woning en die van alle reacties het langst staat ingeschreven bij SVNK. Uitzondering hierop zijn de woningen die geschikt zijn voor mensen met een zorgvraag en grote woningen (met 4 of meer slaapkamers). Daarbij krijgen bepaalde kandidaten voorrang. Daarnaast krijgen woningzoekenden met urgentie voorrang bij de toewijzing.

 

Wat is een zoekprofiel?

​Een zoekprofiel bevat de informatie over waar u wilt wonen, welk woningtype u zoekt, hoeveel slaapkamers u wilt en de maximale huurprijs die u wilt betalen. U kunt dit zoekprofiel instellen als u via de website van SVNK bent ingelogd in uw eigen account.

Hoeveel huurwoningen heeft Kennemer Wonen?

Kennemer Wonen verhuurt ruim 10000 woningen in de regio Noord-Kennemerland en IJmond.

Wat is "met behoud van inschrijfduur"?

SVNK heeft een aantal woningen aangewezen, waarbij de nieuwe huurder zijn/haar inschrijftijd mag behouden. Dit staat dan duidelijk in de advertentietekst. Er worden geen extra voorwaardes gesteld aan huurders die in één van deze woningen komen wonen. Iedereen mag via SVNK reageren op deze woningen.

 

Wat is een blokkade?

Als u voor de derde keer geen afbericht geeft als u een woning krijgt aangeboden wordt uw inschrijving geblokkeerd. U kunt dan niet meer reageren op het woningaanbod. Neemt u contact op met Kennemer Wonen via telefoonnummer (072) 8 222 888 om de blokkade te laten verwijderen.

 

Hoe kan ik mij inschrijven voor appartementen?

De verhuur van de appartementen gaat op dezelfde manier als de verhuur van woningen. U kunt zich op de website van SVNK inschrijven.

Ik heb een klacht over de woningtoewijzing. Wat kan ik doen?

Bij de bemiddeling van sociale huurwoningen zijn de woningcorporaties gebonden aan de regels uit de gemeentelijke huisvestingsverordening. In deze verordening staan de regels waaraan een woningzoekende moet voldoen, welke woningzoekende als eerste aan de beurt is en welke voorrangsregels er gelden. Vindt u dat deze regels niet correct zijn toegepast? Dan kunt een klacht indienen bij het college van B&W van de gemeente waar u woont. 

Bent u niet tevreden over de manier waarop u door een woningcorporatie geholpen bent tijdens het toewijzingsproces, neem dan contact op met deze woningcorporatie om uw ontevredenheid te bespreken. Zo kunt u samen met de woningcorporatie alsnog proberen tot een bevredigende oplossing te komen. Komt u er met de desbetreffende woningcorporatie echt niet uit, dan kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de Regionale Klachtencommissie van SVNK. De contactgegevens van de Regionale Klachtencommissie zijn: De Regionale klachtencommissie, Postbus 5010, 1802 TA Alkmaar. Gaat uw klacht over Kennemer Wonen? Dan kunt u op onze site via "Direct Regelen" een klacht bij ons indienen.

Hoe kan ik reageren op beschikbare woningen?

Iedere dag plaatsen wij nieuwe woningadvertenties op de website van SVNK. Deze advertenties blijven minimaal een week op de website staan. Als u één keer per week op een vaste dag op de website kijkt, dan ziet u het volledige actuele woningaanbod. Als u ingelogd bent kunt u direct reageren op een woning. U kunt op maximaal 2 woningen per week reageren, dit ziet u ook in uw reactietegoed. In een woningadvertentie leest u meer informatie over de woning, zoals de huurprijs, de verhuurdatum en het aantal kamers. U leest hier ook de eisen die gelden voor de woning wat betreft uw inkomen, uw huishoudgrootte en soms uw minimale leeftijd. Nadat een woningadvertentie gesloten is kunt u als u ingelogd bent in uw historische reacties zien op welke plaats u voor een woning geeindigd bent. Als u zelf geen internet heeft adviseren wij u om familie of vrienden om hulp te vragen of gebruik te maken van internet in een bibliotheek.

 

Als ik een woning krijg toegewezen, hoe word ik dan geïnformeerd?

Wij informeren u per e-mail en per post als u een woning krijgt toegewezen. Daarnaast kunt u via de website van SVNK inloggen met uw inschrijfnummer en wachtwoord om te zien of u een woning toegewezen heeft gekregen.

Wat is de gemiddelde wachttijd voor een woning?

De gemiddelde wachttijd is afhankelijk van woonplaats, type woning en de huurprijs. U kunt bij Kennemer Wonen informeren voor een bepaalde woning wat de geschatte wachttijd is.

Wat is het rekeningnummer van het SVNK?

Het IBAN van het SVNK is NL11RABO0130152420 tnv SVNK.

Ik ben hoog geeindigd voor een woning. Hoe gaat het nu verder?

Dan kan het zijn dat wij u een mail en een brief sturen waarin wij u uitnodigen voor een (groeps)bezichtiging van de woning. Bent u na de bezichtiging de hoogst geinteresseerde kandidaat dan nodigen wij u uit voor een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek kijken we naar uw inkomen en woonverleden. En we informeren u over de woning en het verdere procesverloop.

 

Wat is een tipbericht?

In uw zoekprofiel bij het SVNK kunt u aangeven dat u een tipbericht wilt ontvangen. Dit betekent dat er een e-mail aan u wordt verstuurd op het moment dat er een woning wordt geadverteerd die voldoet aan de wensen in uw zoekprofiel. Zo hoeft u dus niet elke week zelf het woningaanbod te bekijken. Spreekt de woning in het tipbericht u aan? Dan moet u wel zelf nog op de woning reageren. Het tipbericht wordt verstuurd naar het e-mailadres dat bij uw inschrijving staat. Dit mag ook het e-mailadres van een bekende van u zijn.

Wanneer kan ik urgentie krijgen?

Als u in een noodsituatie verkeert, dan kunt u contact opnemen met uw gemeente. De gemeente beoordeelt uw situatie en verleent in uitzonderlijke gevallen urgentie. Houd u er rekening mee dat het echt om een noodsituatie moet gaan; de criteria voor urgentie zijn erg streng. Op de website van uw gemeente vindt u meer informatie over het aanvragen van urgentie. Ook vindt u hier vaak een urgentiewijzer om te bepalen of u in aanmerking komt voor urgentie.

Heb ik meer kans op een woning als ik al een woning huur van Kennemer Wonen?

Nee, als u al een woning van ons huurt maakt u niet meer kans. De toewijziging gaat echt alleen om de inschrijftijd bij het SVNK.

 

Hoe vaak mag ik een woning weigeren?

U mag een woning zo vaak weigeren als u wilt. Dit moet u wel melden bij Kennemer Wonen om een blokkade te voorkomen. Wij vragen u uiteraard ook om de woningadvertentie goed te lezen voor u op een woning reageert.

 

Moet ik reageren op woningen om ingeschreven te blijven staan en helpt het als ik vaak reageer op woningen?

Nee, zolang u jaarlijks uw inschrijving verlengt en betaalt blijft u ingeschreven staan. U reageert alleen op woningen als u interesse heeft en op korte termijn wilt verhuizen. Vaker reageren vergroot niet de kans om eerder in aanmerking te komen voor een woning. Alleen de inschrijftijd is van belang.

 

Wat is een 'grote woning' en wie krijgt er voorrang in de toewijzing hiervan?

Een 'grote woning' is een woning met 4 of meer slaapkamers, waarvan de kleinste slaapkamer minimaal 6 m2 is. De toewijzingsvolgorde is hier als volgt: eerst huishoudens van 5 personen of meer, dan huishoudens van 4 personen, dan huishoudens van 3 personen en tot slot 2-persoonshuishoudens. Eenpersoonshuishoudens komen niet in aanmerking voor een grote woning.

 

Moet ik iedere dag het woningaanbod bekijken?

​Iedere dag plaatsen wij nieuwe woningadvertenties op de website van SVNK. Deze advertenties blijven een week op de website staan. Als u één keer per week op een vaste dag inlogt op de website van SVNK, dan bent u altijd op de hoogte van het actuele woningaanbod en mist u niets. Als het lastig voor u is om het woningaanbod elke week te bekijken of als u heel specifieke woonwensen heeft is er ook een mogelijkheid om een zoekprofiel aan te maken maken en tipberichten te ontvangen. Op de website van SVNK staat hoe u dit kunt aangeven.

Wat is SVNK?

SVNK staat voor Sociale Verhuurders Noord-Kennemerland. Het is een overkoepelende organisatie die de sociale woonruimteverdeling in de regio Noord-Kennemerland verzorgt. De regio Noord-Kennemerland bestaat uit de gemeenten: Alkmaar, Bergen, Heiloo, Castricum, Heerhugowaard en Langedijk. Meer informatie over SVNK vindt u op de website van SVNK.

 

Waar verhuurt Kennemer Wonen woningen?

Het woningaanbod van Kennemer Wonen is verspreid over een groot gebied en concentreert zich rond de plaatsen: Alkmaar, de Egmonden,Bergen, Groet, Schoorl, Heiloo, Castricum, Limmen, Akersloot en Uitgeest.

 

Meer vragen (20)